Vandaag de dag kan iedereen een eigen website opzetten. Het is niet nodig om verstand te hebben van webdesign. Er zijn vele kant en klare oplossingen, waarmee het mogelijk is om binnen enkele uren een simpele maar goedogende website te maken. Wat een hoop mensen vergeten is dat een website bezoek nodig heeft, althans dat is meestal wel wenselijk. Door rekening te houden met een aantal basisregels van zoekmachine optimalisatie, kan je ervoor zorgen dat je website veel beter wordt gevonden in de zoekmachines. Laten we zeggen Google, want de meeste mensen gebruiken Google als zoekmachine.

Korte handleiding zoekmachine optimalisatie

Als je nog geen domeinnaam hebt gekocht, begint zoekmachine optimalisatie daar. Wil je een Nederlandse website opzetten? Neem dan een domeinnaam met een .nl extensie. Het is handig als je domeinnaam een zoekwoord bevat waar je graag op gevonden wilt worden. Let erop dat een domeinnaam makkelijk te onthouden moet zijn. Hoe korter en duidelijker, des te beter.

Als je website zich richt op Nederlandse bezoekers, zoek dan naar een Nederlands hostingbedrijf. Die hebben hun servers in Nederland staan, waardoor de laadtijd zo kort mogelijk is. Informeer bij  hostingbedrijven of ze gratis SSL aanbieden. Met Letsencrypt kan je namelijk een gratis SSL certificaat krijgen. SSL is noodzakelijk, want zonder SSL is je website niet bereikbaar op HTTPS. En, Google beloont websites die beveiligd zijn middels SSL. Vraag aan hostingbedrijven wat de mogelijkheden zijn. Er zijn trouwens allerlei SSL certificaten, voor verschillende doeleinden. Sommige kosten honderden euro’s per jaar en zijn speciaal voor bedrijven.

Menu en URL structuur

Het is aan te raden om van te voren goed na te denken over wat voor website je gaat opzetten. Wil je iets vertellen? Iets verkopen? Wat is je doelgroep en hoe ga je die aanspreken? Wat voor pagina’s zijn belangrijk en hoe gaat je menu eruit zien? Pak en pen en wat papier en teken het uit. Denk na over de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Iedere webpagina moet zich richten op meerdere eigen zoektermen.

zoekmachine optimalisatie handleidingWat belangrijk is, is dat je de zoektermen ook opneemt in de URL. Een voorbeeld: jewebsite.nl/onderwerp/zoekterm1-zoekterm2/ Denk hier van te voren al over na, en doe uitgebreid zoekterm onderzoek. Dat kan middels vele online diensten, die helaas bijna allemaal betaald zijn. Maar, je kan ook Google gebruiken. Zoek naar iets en Google zal met aanvullingen komen. Mogelijk zijn dat interessante zoektermen waarop je gevonden wilt worden.

Hou het echter wel realistisch. Je wordt niet zomaar gevonden en al helemaal niet op lastige zoektermen zoals ‘zoekmachine optimalisatie’. Je kan het dan iets breder maken, zoals ‘zoekmachine optimalisatie handleiding’. Maar helaas is er dan nog ontzettend veel concurrentie. Met zoektermen zoals ‘zoekmachine optimalisatie handleiding voor beginners’ maak je een grotere kans om hoger te scoren in de Google zoekresultaten. Maar, daar kan erg veel tijd over heen gaan voordat je website echt wordt opgepikt. Google waardeert en beloond oudere websites en artikelen, ze zijn vaak hoger in de zoekresultaten te vinden.

Onpage zoekmachine optimalisatie

Onpage zoekmachine optimalisatie houdt in dat je alles doet wat je kan doen om je website zo Google vriendelijk te maken als mogelijk. Teksten zijn geschreven voor mensen, niet voor Google. Je website laadt snel en je bent bereikbaar op HTTPS. Je website is mobielvriendelijk en gebruikt AMP. Regelmatig voeg je nieuwe artikelen toe, minimaal een aantal keer per maand.

Als je wilt dat een webpagina wordt gevonden op ‘zoekmachine optimalisatie handleiding’ dan gebruik je deze zoekterm een paar keer, niet telkens, dat ziet Google als zoekterm spam. Gebruik je zoektermen hier en daar, op een natuurlijke manier. Denk na over synoniemen als je het moeilijk vindt om een zoekterm niet steeds te herhalen. Een synoniem voor ‘zoekmachine optimalisatie’ zou bijvoorbeeld SEO kunnen zijn. Dat staat voor ‘Search Engine Optimization’, wat hetzelfde betekent als zoekmachine optimalisatie. Gebruik niet een enkele zoekterm maar een lijst met termen die je opneemt op je webpagina.

Let op je headings, de koppen. Daar moeten je belangrijkste zoektermen inzitten. Google hecht er veel waarde aan, maar ook de vluchtige, ongeduldige lezer. Zorg dat je ook hier niet aan zoekterm spam doet, maak natuurlijke headers.

De meta omschrijving is erg belangrijk

Ook je meta omschrijving is erg belangrijk. De titel die je bezoekers in Google zien, moet pakkend zijn. Maar, deze moet ook je belangrijkste keywords bevatten. En de titel moet op een natuurlijke manier, voor mensen te lezen zijn. Zo is de titel van deze webpagina ‘Zoekmachine optimalisatie handleiding voor beginnende webmasters’. Dat is redelijk natuurlijk, het richt zich op een bepaald soort bezoeker en de belangrijkste zoektermen zijn erin opgenomen. Naast de titel is ook de Google beschrijving erg belangrijk. Voordat mensen je website bezoeken, lezen ze eerst de Google beschrijving. Spreekt deze ze niet aan, dan klikken ze niet op je website. Je hebt 156 karakters, letters en cijfers dus, om je bezoek aan te spreken. En je zoektermen erin op te nemen.

Offpage zoekmachine optimalisatie

Alles wat je niet op je website doet om meer bezoek te trekken, is offpage zoekmachine optimalisatie. Het plaatsen van links naar je website is een erg belangrijke vorm van offpage zoekmachine optimalisatie. Gaat je website over zoekmachine optimalisatie? Dan wil je links hebben op websites die over zoekmachine optimalisatie gaan. Er moet enige relevantie zijn. Gebruik ook niet altijd dezelfde anchor, zoekterm, als je een link plaatst. Dat wordt door Google gezien als offpage zoekmachine optimalisatie spam. Een gewone website heeft ook inlopende links als ‘lees meer’ en ‘naamvanjewebsite.nl’

Ook social media kan erg belangrijk zijn. Als er veel interactie is op een Facebook pagina of Twitter account en mensen vanaf die pagina of account doorklikken naar je website, neemt Google dat waar. Ze begrijpen dat je website schijnbaar belangrijk is, waardoor je beter wordt gevonden in de Google zoekresultaten.

Er zijn ontzettend veel waarheden en fabels over zoekmachine optimalisatie. Maar als je er meer over wilt weten, raadpleeg Google dan zelf even. Lees deze handige SEO handleiding van Google door.